Nuffnang Ads

Sunday, March 6, 2011

Ya, Nama Saya Memang Panjang

Assalamualaikum,

Kepada yang sudah mengetahui nama penuh saya itu, tahniah ya? Tapi tidak mahu tahu kenapa nama yang panjang itu dipendekkan kepada Aziz Hazmi?


Nama sebenarnya mampu menjelaskan siapa kita sebenarnya, kadang-kadang daripada nama seseorang kita sudah boleh agak keturununannya berasal dari negeri mana. Betul tak? So saya yakin nama saya boleh dipelbagaikan gelarannya atau dipendekkan. Contohnya seperti zaman–zaman Allahyarham Tan Sri Dr. P. Ramlee, nama-nama pelakon ketika itu banyak yang terbalik. Seperti nama bapa mereka didepan dan diikuti nama mereka. Antaranya P. Ramlee sendiri, "Puteh Ramlee" dan sebagaimana kita ketahui nama sebenarnya adalah Teuku Zakaria Bin Teuku Nyak Puteh. Oleh sedemikian, saya yakin nama mereka punyai hubungan kimia (Chemistry) dengan watak dan perwatakkan mereka itu sendiri dalam dunia realiti mahupun dalam lakonan. 


Saya sebagai generasi muda ini mengambil iktibar daripada nama-nama mereka, dengan mencontohi mereka dengan memendekkan nama saya yang panjang itu. “AZIZ HAZMI”, nama yang telah diringkaskan daripada nama panjang saya, Tengku Hazmi Taqiuddin Bin Tengku Ab Aziz. Saya tidak plagiat mana-mana idea orang terdahulu tapi saya mencontohi. Bak kata pepatah, "Tak ada yang lama, masakan ada yang baru". Sebagai generasi muda, tidak seharusnya saya ada sikap sombong untuk tidak mengikuti jejak langkah mereka yang terdahulu. Apa pun mereka semuanya berbakat dan kreatif. Al-Fatihah.


Untuk yang berjaya meneka nama penuh saya, tahniah diucapkan dan seperti dijanjikan nama anda terpapar di blog ini.


  • Nur Hairunnisa
  • Deana Zulkanine
  • Hqfizul Hqkim
  • Anis Leighann
  • Ryiehana Haniess
  • Ainaa Afiqah
  • Hana Mohamed

8 comments:

  1. AH! Serius ke ni?

    omg omg! I thought nama you memang Aziz Hazmi.. Rupanya Aziz is ur father name.

    I'm glad to hear this

    ReplyDelete
  2. ehh,Ah comment dekat Ah jugakk..
    ade chemistry..
    haha
    well,nama panjang AH lagi sedap tapi panjang sangat..hehe
    AH is better..=)

    ReplyDelete
  3. sumpah ingat aziz tu name kamu. rupe rupenye. hahahaha.

    ReplyDelete
  4. hoh, mati mati fikir nama u AZIZ. baru taw :)

    ReplyDelete
  5. okeh...kuar gak name kat cni...wahahaha
    thanx AH

    ReplyDelete
  6. D! i have sumthin to you.. Meh datang belog i!

    ReplyDelete
  7. yay! yay! nama saya ade.huhu :) tengSs.

    ReplyDelete