Nuffnang Ads

Monday, July 25, 2011

Tiada Tuah Kalah, Ada Rezeki Seri, Ada Wang Menang

Assalamualaikum,

Apa yang boleh dilakukan pada jam 4.07 pagi ini? Mata telah diajarkan untuk berjaga malam semenjak cuti semester 2 bulan yang lalu. Kejap lagi, semester baru bermula tepat jam 9.00 pagi namun mata masih kuat, naya nanti dalam kelas. Apa pun saya bukanlah seorang pembancuh kopi atau nescafe pada dinihari, kerana saya tidak ajarkan kafein untuk tubuh. Tapi kata orang kafein molek, namun kata orang-orang bijaksana bukan kata-kata saya. Ini serius bukan sindiran.

Baiklah.

Begini ceriteranya, baru-baru ini Perodua Malaysia telah melancarkan ujibakat "Perodua Lagi Best" dan penyertaannya terbuka untuk seluruh rakyat Malaysia yang berusia 18 tahun ke atas. Syaratnya adalah dengan membuat video tidak melebihi 1 minit dan berkaitan dengan produk-produk Perodua seperti Kancil, Myvi atau mana-mana kereta keluaran perodua. Syarat-syaratnya tertakluk pada terma dan syarat yang ditetapkan oleh Perodua sendiri. Sehubungan itu, saya telah mengambil bahagian dengan membuat video. Tujuannya bukanlah untuk merebut RM10,000 ataupun 5 buah iPad 2, tetapi hanya mahu menguji kemampuan dan menonjolkan bakat dalam penghasilan video. Apa guna saya suka buat video, kalau tak uji kemampuan sendiri.. kan?

Kata orang, "Tuah ayam nampak dikaki, Tuah manusia siapa yang tahu". Itu pepatah orang Melayu, namun saya ada pepatah sendiri. "Tiada tuah kalah, Ada Rezeki Seri, Ada Wang Menang". Kalau mahu dirungkaikan mungkin tak complicated macam love story saya. Haha.

Jadi inilah video pertama, biarlah saya terangkan sedikit. Video ini tentang ketaksuban (exited) seseorang tentang dalam sesuatu perkara. Namun dalam ketaksuban itu, ada perkara yang tidak harus dilupakan. Lebih kurang begitu maksud video ini disebalik hiburan semata-mata. Terbitnya idea ini datang secara spontan.


Jadi faham apa yang dimaksud 'ketaksuban' itu kan? Hehe.

Video kedua ini boleh dianggap sebagai 'killer' video untuk penyertaan saya dalam "Perodua Lagi Best" ini. Idea ini telah diolah oleh seorang kawan saya iaitu Merul dan terdapat tambahan idea oleh saya sendiri. Namun video ini sepenuhnya arahan Merul dan video ini adalah penglibatan pertama saya menggunakan teknik stop motion video. Fuh! Memang susah masa nak shoot tapi Alhamdulillah ianya siap. Memang kreatif. Percaya atau tidak, saya sendiri berasa tak puas melihat video ini. Serius! Way to go bro! 


Betul tak saya cakap? Serius tak puas tengok sekali. 

Inilah hasil kerja saya dan hasil kerja bersama. Mudah-mudahan kedua-dua ini ada yang mampu memikat hati juri-juri Perodua, Amin. Korang, apa lagi share-lah! 

Bila difikir-fikirkan balik, buat video ini mampu mengubati hati saya yang terluka ni. Bagi saya lah. Tapi bila dah buat video, sesetengah orang kata saya tak serius. Biar tak serius janji ikhlas dari hati, orang tak tahu tapi Allah SWT tahu. :)

Tapi BLOG SERIUS memang SERIUS. (Click link untuk melihat entri di blog berkenaan tentang video Kancil Tango tu.)

4 comments:

  1. Semoga berjaya bro! Serious best! Lagi best laH!

    ReplyDelete
  2. Kedua-dua video saudara memang best! Mantap! (^_^)

    ~Singgah daripada Blog Serius~

    ReplyDelete
  3. kau memang berbakat besar lah! gudluck bro!

    ReplyDelete