Nuffnang Ads

Thursday, June 12, 2014

'Syariat' Politikus Seni

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.

Definisi 'Seni' itu mengikut kamus dewan ;

Jadi seni itu tidak semata - mata langsung berkaitan dengan penjajaan kisah mahupun penjualan rupa, jadi kesenian apa yang sedang berlangsung dalam industri Malaysia ini?.. Mungkin melalui perbendaharaan kata - kata asal usul seni itu sudah dilupakan oleh sesetengah para penggiat seni tempatan ini, lebih telus mengaut keuntungan itu lebih mudah berbanding menilai sesuatu mahakarya.

Sebagai graduan yang telah menerima segulung sijil di sebuah institusi seni terkenal, sy tidak layak sebenarnya untuk berbicara tentang perihal ini namun dek kerana berasa ketidakadilan yang sedang berlaku, sy tampil bersuara untuk mengembalikan erti seni itu sendiri. Buat apa sesebuah pengertian itu termaktub dalam sesebuah kamus jika ia tidak dibelek untuk difahami. Sejak kecil, sebuah arahan dan fahaman telah diterapkan dalam pemikiran anak - anak, di rumah mahupun di sekolah. Jadi sesebuah pengertian itu memang benarnya adalah sebuah rujukan dan kini ia harus dibelek semula kerana semuanya sudah tidak diendahkan oleh mereka - mereka yang menggelarkan diri mereka penggiat ini.

Apa yang membuatkan sy berasa ianya suatu ketidakadilan adalah pilihan yang dilakukan oleh sang kroni yang lebih mengutamakan keutamaan ringgit. Mungkin masyarakat dipinggiran kampung akan berasa teruja dengan lakonan yang dibuat - buat, cerita yang sekadar melengkapi durasi dan akhirnya semuanya tamat, noktah. Kecantikkan seni apa yang telah disuap ini? For God's sake, it's sick!

Antara ramai yang terlahir mewarnai televisyen, merupakan artis - artis.. Baiklah apa pula definisi artis?


Jadi, adakah pada pandangan anda artis - artis Malaysia ini memenuhi kriterianya sebagai seorang ARTIS? Dek kerana itulah sy kurang selesa apabila mudahnya panggilan artis ini diberikan kepada mereka - mereka yang berkejaran terarah mengejar populariti. Lebih mudah, jika mereka seorang pelakon baru, gelarkan mereka pelakon. Jika mereka seorang penyanyi baru, gelarkan mereka penyanyi dan begitulah pada penggiat - penggiat yang sama sewaktunya dan janganlah sesekali menggelarkan mereka artis kerana mereka belum layak untuk diperakui.

Inilah yang dimaksudkan oleh sy, artis Malaysia ini langsung tidak mencapai sesuatu standard atau sinonim apa yang ditampilkan oleh negara - negara lain. Mereka mencuba, tetapi terlalu bersungguh akhirnya kesannya tidak seberapa sampai untuk dihadam (terlupa, terhadam oleh mereka yang memahami seni). TETAPI, mengikut pemerhatian sy yang naif ini ada sesetengah pelakon - pelakon ini terlahir daripada bakat yang semulajadi. Pelakon sedemikian hanya perlu menggilap tidak sampai separuh pun bakat tetapi jelas ternampak berbanding pelakon - pelakon yang trying so hard ini. Jadi usaha - usaha pelakon yang bagus ini kerap kali tenggelam dek kerana kesombongan pelakon - pelakon baru yang tidak seberapa ini. Berbalik pada kata - kata sy tadi, inilah sebahagian penjajaan dan penjualan menjadi ARTIS Malaysia. Tidak perlu bakat tetapi perlu cantik dan kacak. Kayu yang buruk pun kalau diukir pasti akan menjadi sesuatu hasil seni yang cantik, begitu jua rupa yang tiada tetapi bakat lebih terserlah. 

Namun, apa yang lebih membencikan buat sy adalah penjajaan dan penjualan gosip murahan itu lebih mantap berbanding lakonan dilayar televisyen mahupun panggung. Sehingga kini sy masih tidak memahami pekerjaan wartawan hiburan ini, yang buruk itu lebih diuar - uarkan berbanding bakat dan kemantapan mana - mana seniman yang telah menjayakan pekerjaan mereka sebagai ARTIS. Dipapan buletin di institusi sy dahulu, lebih banyak menggantungkan kejayaan bakat berbanding buletin tolol ini. Jika kita lihat, rancangan gosip luar negara lebih tearah kepada kritikan terhadap sesuatu karya berbanding soal peribadi seseorang seniman mereka. Jadi mereka masih menghormati hasil kerja berbanding sesuatu yang dianggap murahan. 

Mungkin pada sy, pelakon - pelakon wanita di Malaysia ini lebih menjengkelkan berbanding penyanyi - penyanyi wanita di Malaysia. Kerana apa sy berkata demikian? Jika ditanyakan soalan, "Si polan ni berlakon cerita apa? Aku tahu yang dia ni gosip dengan bla bla bla", "Weh, sampah gila berlakon.. Nasib cantik!".. Jadi, kesudahannya bila sudah tidak popular.. mulalah gosip liar melanda. Ini semua permainan dalam politikus seni. Kena ada si cantik dan si kacak serta wartawan hiburan yang siap sedia menulis gosip palsu. Bagaimanapun, ada yang berlakon tidaklah seberapa tetapi tahap populariti melebihi, mulalah merasakan apa yang dilakukan itu suatu ikutan walhal kosong, sebenar - benarnya kosong.

Agak malang melihat bakat - bakat yang 'sedang' dibazirkan dimana - mana institusi seni. Lebih malang, bila bergelar seorang graduan seni tetapi hanya mampu melihat hidangan jelek di televisyen. 

Wassalam. 

"Kamu baca, kamu emosional.. kamulah si jelek aku maksudkan".





Wednesday, June 4, 2014

Saya Bercakap Tentang Kesedaran Menjaga Berat Badan - Ianya Serius!

Assalamualaikum & Salam Sejahtera. 

(Diari seorang lelaki yang pernah BUNCIT dan seangkatan GEMUK)

Definisi 'Berat', 'Gemuk', 'Gendut', 'Buncit', 'Boroi', 'Lemak'.. Semua perkataan ini berkaitan dengan permasalahan kilogram-kilogram iaitu masalah berat badan yakni dialami oleh seseorang individu, sesetengah orang atau mereka-mereka yang mengalami masalah ini. Sebenarnya ianya bukan masalah tetapi bebanan bagi mereka yang seringkali terasa terbeban akibat 'pandangan' daripada orang-orang persekitaran mereka. Barangkali bukan sekadar terbeban tapi boleh jadi tertekan!

Apa maksud sy dengan tertekan? MASYARAKAT disekeliling anda akan sentiasa memerhati dan menjadi pemerhati yang 'baik' buat anda atau lebih mudahnya menjadi pengkritik yang tak diundang. Namun daripada mereka-mereka inilah yang membuatkan anda sedar bahawasanya anda harus berubah dan lebih baik menutup mulut-mulut mereka dengan usaha anda. Usaha yang bagaimana? Dengan menurunkan berat badan anda.

Jadi sedikit cerita ingin sy kongsikan bersama kalian, sebenarnya ini bukanlah keinginan sy untuk berkongsi namun telah diminta oleh beberapa rakan yang 'caring' untuk menurunkan berat badan mereka seperti sy. Jadi jelaslah mereka ini sedang perhatikan sy. Oleh itu ini entri untuk mereka dan pada mereka merasakan ini adalah sebahagian daripada inspirasi atau pembakar semangat buat mereka kelak. InshaAllah.

Beberapa bulan yang 'MALAS' dulu, berat sy adalah seberat 76 - 78kg dengan berketinggian 165cm. Jadi bayangkanlah muncul semula 'The Penguin' musuh Batman. Tinggi tidaklah seberapa tapi berat melebihi BMI, ini tidak normal. Namun ketika bulan HONEYMOON itu sy peduli apa, breakfast makan nasi, tenghari nasi juga, petang makan lagi.. malam makan dan makan.. lebih parah makan lewat malam.. Jadi inilah rutin ketika bulan - bulan malas itu menjelma. Tapi akhirnya rimas dengan mendengar perkataan, 'KAU DAH GEMUK', 'PERGH BUNCIT DOHH'.. Sy nekad nak turunkan berat badan 2 bulan yang lepas, ya 2 BULAN yang lepas.

BULAN YANG PERTAMA yang STRUGGLE! 

Bayangkanlah sudah berbulan berkesedapan menjamah makanan, jadi tiba - tiba kena diet.. what the .... kan? Tapi inilah bulan yang struggle dalam fasa - fasa hidup sy. Bayangkanlah nak menggerakkan badan yang tersedia malas itu dan set fikiran yang sy harus turun beratkan badan. Ternyata ini bukan perkara yang mudah, balik - balik kena bahan dengan kawan - kawan lagi. Memang agak.. down gila. Tapi bagus juga sebenarnya, mereka - mereka inilah tanpa disedari menjadi pembakar untuk turunkan berat badan dengan lebih mudah dan paling seronok dapat tutupkan mulut mereka. Jadi sesi dibulan pertama bermula.

Setiap hari sy makan untuk breakfast, tengahari dan sebelum malam tak melebihi pukul 8 malam dan masanya untuk diet makanan serta GULA. SERIOUSLY elakkan makan makanan gorengan.

1) BREAKFAST - Susu segelas & air masak.
2) TENGHARI - Nasi segenggam (anggaran), lauk ayam atau ikan & sayur. Air masak (diminum selepas 30minit).
3) PETANG - Salad buatan sendiri atau Roti Gardenia 2 keping tanpa kaya + Air masak.
4) MALAM - Biskut (Kalau lapar sangat) + Milo kosong panas atau Nescafe 3 in 1 + Air masak.
5) WEEKENDS - Cheatday (namun dalam berkeadaan berjaga - jaga)

*Sy elakkan makanan manis dan minuman bergula. Namun perbanyakkan air masak/air mineral sekurangnya 2-3 liter, bergantung pada keperluan.

Bagaimana dengan senaman? Semua sedia maklum bahawa sy ini sangat aktif dengan permainan bolasepak dan futsal walaupun sedang mengalami fasa - fasa kegemukkan. Jadi rutin bolasepak ini tetap diteruskan namun dengan penambahan senaman seperti ini..

1) SETIAP HARI - Skipping 1000x (pada yang mampu, permulaan mula dengan 250x), Jogging 3 pusingan atau lebih (800meter atau 7 pusingan padang bola) dan bermain bolasepak (boleh jadi apa saja sukan buat anda).
2) 2 ATAU 3 HARI - Sy akan ke gym bagi membina otot dan pembentukkan badan akibat daripada perpecahan lemak (yang mungkin sedang berlaku).
3) WEEKENDS - Bermain bolasepak (Liga) dan berehat.

*SETIAP Jumaat sy akan timbang berat sy dan kalau boleh cari penimbang yang mengeluarkan resit yang terkandung berat, BMI itu. Jadi resit berat itu akan menjadi perbandingan untuk minggu seterusnya sehinggalah mencapai target berat ideal anda.

BULAN KEDUA YANG KEBAL 

Apa maksud sy dengan perkataan kebal ini? Maksudnya kebal daripada terliur dengan makanan - makanan yang lazat - lazat. Biasalah kita rakyat Malaysia, sudah pasti tahu makanan disini sememangnya enak. Tambahan pula sy dikurniakan kakak - kakak yang pandai masak, sememangnya dugaan nak kurus tapi sesekali tewas juga namun bukan selalu!

Bulan kedua ini lebih kebal atau cenderung untuk tak makan sangat disebabkan telah terdidik dibulan pertama dulu dan bulan kedua ini adalah penentu kepada usaha - usaha yang pernah dilakukan dulu. Sy masih meneruskan kaedah - kaedah seperti dibulan pertama dulu cuma pada kali ini sy menetapkan untuk makan tidak melebih 1000 kalori setiap hari. Tidak kiralah apa yang sy makan, pastinya sy akan kira kalori dan tidak akan lebih. Barangkali inilah punca - punca yang membantu berat sy lebih cepat turun mendadak.

Kebiasaannya bulan pertama, sy akan mengalami penurunan sebanyak 0.5 - 1.5kg seminggu.. Namun bulan kedua ini antara 2 - 2.5kg. Mungkin ini adalah kerana permakanan juga barangkali. Untuk bulan kedua ini, sy banyak mengamalkan jus oren kurang manis (menggantikan milo kosong) dan buah - buahan (menggantikan salad dan roti).

DISIPLIN & KEAZAMAN

Bagaimanapun untuk mencapai tahap ini, sy mengamalkan 2 prinsip iaitu DISIPLIN & KEAZAMAN nak kurus. Benda - benda ini tidak boleh dicapai hanya dengan berkata, "Esok aku boleh kurus", "Ala kejap je nak diet", "Malaslah, leceh!", jadi tolonglah elakkan berkata sedemikian. Sy juga perna berkata sedemikian dan sekarang sy sedar ianya perlu disiplin dan keazaman.

Sy suka pakai bajut fit atau muat - muat badan tanpa nampak perut terjojol dan teringin untuk pakai skinny jeans.. Jadi ini antara sebab dan seterusnya usaha sy untuk kurus. Sekarang sy dah muat skinny jeans, daripada saiz seluar 36, 35, 34.. sekarang sy muat saiz 30! Baju saiz XS pun dah tak nampak buncit. How happy I am now.

Bila kurus, kepuasan memakai itu dah menjadi keutamaan selain dapat MENUTUP mulut 'pengkritik' disekeliling anda yang dulunya membahan dan sekarangnya diam serta tersenyum kerana malu. Saat paling seronok sy alami bila orang mula mengatakan seperti ini, "Mak ai, kurus dah sekarang", "Weh, kau amik barang ke?", "You looked slim now", "Apa tips weh kurus?".. See, disiplin dan keazaman itu tak pernah menipu. Furthermore, the picture we take never lies.. moreover its really you in the pictures.

SUPPLEMENTS

Akhirnya setelah mencapai berat yang sy inginkan, sy baru mula mengamalkan produk kesihatan seperti ELKEN yang disyorkan oleh kakak sy (Seorang dealer ELKEN) ini atas nasihat kesihatan. Namun disini, sy tidak kurus dengan bantuan makanan tambahan ini tapi dengan usaha yang berpeluh - peluh itu ya. Makanan tambahan ini adalah sebahagian kepada 'live healthy' yang sedang sy amalkan sehingga kini.

LAST BUT NOT LEAST

Anda patut marah pada diri anda yang malas itu dan ada rasa marah pada orang sekeliling yang sibuk busybody tapi bukanlah dengan memukul mereka tapi mendiamkan mereka dengan usaha anda. Live healthy to the fullest. Happy trying and never ever give up! ALL THE BEST 

By
Tengku Hazmi Taqiuddin - I was 77 kg before turns to 64 kg now.


:)


Jeans - Jeans - Skinny Jeans